PDFLaTeX: geen spaties in .tex bestandsnaam

PDFLaTeX: geen spaties in .tex bestandsnaam

Berichtdoor Frank P » 14 dec 2009, 16:16

Vandaag heb ik een .tex-bestand naar PDF proberen om te vormen door middel van PDFLaTeX. Dit lukte echter niet, en vreemd genoeg kwam er ook geen foutmelding. Het bestand werd gewoonweg niet gevormd.

Na even wat te experimenteren heb ik ontdekt dat dit lag aan de bestandsnaam van het .tex bestand. Hier mogen blijkbaar geen spaties staan, anders werkt PDFLaTeX niet. Kan frustrerend zijn als je niet weet waar het probleem is, maar dit is toch vrij belangrijk om te weten ;)
Frank P

Re: PDFLaTeX: geen spaties in .tex bestandsnaam

Berichtdoor bob van der vleuten » 15 dec 2009, 20:59

werkt het ook niet als je PDFLaTeX deze bestandsnaam ingecapsuleerd in quotes meegeeft?

"naam met spaties"
bob van der vleuten

Berichtdoor Frank P » 15 dec 2009, 23:22

\ / > : ? * " < > | zijn de symbolen die in Windows niet in een bestandsnaam mogen voorkomen, dus dit heb ik helaas niet kunnen uitproberen... Je bedoelde het toch zo zeker? "naam met spaties".tex
Frank P

Berichtdoor Patrick » 15 dec 2009, 23:26

Voor mij werkt het gewoon (texmaker, console en kile). Heb je hetzelfde probleem als je vanuit de console compileerd, of alleen vanuit de editor?

Ik denk zelf dat het een goede gewoonte is om spaties en andere vreemde tekens in bestandsnamen zoveel mogelijk te vermijden, omdat dit soms onverwacht voor problemen kan zorgen.
Patrick

Berichtdoor Patrick » 15 dec 2009, 23:29

Kijk de posts elkaar nu snel opvolgen ;-) Het komt op gang.

De hele naam inclusief extensie tussen aanhalingstekens. Bijv. pdflatex "het bestand.tex"
Patrick

Berichtdoor Frank P » 16 dec 2009, 01:40

Het misverstand is opgelost ;) Als ik in de console het command pdflatex "Bestand 1.tex" run, werkt PDFLaTeX prima. De aanhalingstekens moeten echter aanwezig zijn, anders klopt de syntax niet en denkt de console dat "Bestand" de volledige bestandsnaam is inclusief extentie.

Ik ben gewend om dit altijd via de editor te doen, dat gaat toch iets sneller dan de console. Vooral dan omdat je de namen van de mappen moet intypen: cd [mapnaam]. In Winshell wordt met F7 een PDF gemaakt en met F8 haal ik die tevoorschijn.
Frank P

Berichtdoor Patrick » 16 dec 2009, 10:35

Als je in opties naar program calls gaat en vervolgens uit het pdflatex command de optie -synctex verwijderd dan werkt het bij mij.
Patrick

Keer terug naar PDFLaTeX